مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 آبان 1402 ساعت 07:202023-11-16اقتصادي

2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن 


«حلوا سیاه» و «اسبه حلوا» دو حلوای سنتی و محلی مازندرانی ها هستند که قدمتی بیش از یک قرن دارند و به دلیل خاصیت و اهمیتی که در فرهنگ بومی این استان داشته اند، - حلوا سیاه و اسبه حلوا دو حلوای سنتی و محلی مازندرانی ها هستند که قدمتی بیش از یک قرن دارند و به دلیل خاصیت و اهمیتی که در فرهنگ بومی این استان داشته اند، در فهرست ملی میراث ناملموس ایران به ثبت رسیده اند.

  طوبی اصانلو ـ کارشناس ثبت میراث ناملموس استان مازندران ـ درباره این شیرینی های محلی به ایسنا گفت: حلوا سیاه یا سیو حلوا با داشتن خاصیت درمانی، انرژی زایی و همچنین ترکیب غنی از گروه های مختلف غذایی، سوغات شهر گلوگاه با پخت سنتی است که با گذشت بیش از یک قرن سابقه، همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ کرده است.

او ادامه داد: حلوا سیاه تهیه شده از آرد برنج، گردو و شیره انگور است که پخت آن با شعله آرام انجام می شود و نزدیک به پنج ساعت زمان نیاز دارد.

این خوراک سرشار از پروتیین، کربوهیدرات، چربی و به مقدار کافی ویتامین های C، B، E و املاح کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای آمینه است و به دلیل داشتن چنین ترکیباتی بسیار مقوی و مغذی است.

اصانلو این توضیح را اضافه کرد که در گذشته برخی نقاط استان مازندران به دلیل نبود امکانات شهری، زمستان های طولانی و سردی داشتند و در مواقع کمبو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن 

2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن